Η Ναταλία Γκοντσαρόβα (1881-1962) γεννήθηκε στην επαρχία της Τούλα (Тульской губернии) και το 1891 μετακόμισε με την οικογένειά της στη Μόσχα όπου και σπούδασε στη σχολή από το 1901 γνωρίζοντας παράλληλα τον μετέπειτα σύντροφό της Μιχαήλ Λαριόνοφ.Στο έργο της αρχικά ασχολήθηκε με την αγιογραφία και τη λαϊκή τέχνη και αργότερα με τον φουτουρισμό,τον ραγιονισμό και τον κυβισμό.
Υπήρξε μέλος της ομάδας Der Blaue Reiter avant-garde από την ίδρυση της το 1911 καθώς και ιδρυτικό μέλος δύο ακόμη ομάδων.Υπήρξε ζωγράφος,σκηνογράφος,σχεδιαστής κοστουμιών και συγγραφέας.Είναι από τις πρωτοπόρους ζωγράφους της εποχής της και ανήκει στη ''ρωσική πρωτοπορία'' ( Russian avant-garde) και μάλιστα από τους πιό σημαντικούς εκπροσώπους της.Το 1915 ξεκίνησε να σχεδιάζει κοστούμια για παραστάσεις μπαλέτου στη Γενεύη και συγκεκριμένα για το έργο ''λειτουργία'' (литургия) όπου φιλοτέχνησε μια σειρά από έργα,σκηνικά και κοστούμια, τα οποία επανακυκλοφόρησαν από την ίδια σε μεταξοτυπίες των 35 έργων το 1927 αλλά όπως λένε οι ερευνητές δεν περιλαμβάνουν ολόκληρη την αρχική της δουλειά.
(ένα σχέδιο που βγήκε σε δημοπρασία από τον οίκο Sothbey's το Νοέμβριο του 2000 και κάτω ελαιογραφία βασισμένη στο σχέδιο)
(τρείς εργασίες της Ν. Γκονταρόβα με θέμα ένα θεατρικό κοστούμι για την παράσταση ''λειτουργία'' του 1915...στην πρώτη φωτογραφία βλέπουμε τον απόστολο Μάρκο ενταγμένο στον σκηνικό χώρο ενώ στη δεύτερη και στην τρίτη απουσιάζει ο χώρος.Θα μπορούσα να πώ ότι και οι τρείς εκδοχές εμπεριέχουν στοιχεία σύγχρονης τέχνης αλλά ταυτόχρονα και αγιογραφικά-βυζαντινής ζωγραφικής,κάνοντας έτσι ένα πάντρεμα του βυζαντινού εικαστικού παρελθόντος με το μέλλον.Επίσης αξιοσημείωτο είναι ότι στις δύο πρώτες εκδοχές του έργου είναι υπαρκτή η κίνηση του σώματος δίνοντας έτσι μια πιο ρεαλιστική οπτική ενώ στην τρίτη εκδοχή -που κατα πάσα πιθανότητα φιλοτεχνήθηκε κατα παραγγελία για Ρώσο συλλέκτη της εποχής-υπάρχει μια σχεδόν προσκυνηματική ακινησία του σώματος με μία αίσθηση ''πνευματικού βάρους'' να λυγίζει ολόκληρο το σώμα...στην τέταρτη φωτογραφία είναι εμφανής η αλλαγή της στάσης αφού στο αρχικό σχέδιο φαίνεται η στάση του ποδιού να ακολουθεί τις προηγούμενες εκδοχές ενώ στη συνέχεια αλλάζει σε στατικό βήμα.Είναι νομίζω εμφανής η επιθυμία της σε αυτή την εκδοχή να προσδώσει πιο έντονα χαρακτήρα που θυμίζει βυζαντινή αγιογραφία παρά θεατρική εκδοχή)
(ένα ακόμη έργο βασισμένο πάνω στη ''λειτουργία'' του 1915,δυστυχώς αγνοώ ποιός είναι ο απόστολος)
(ένα σχέδιο που βρίσκεται στο κρατικό μουσείο σύγχρονης τέχνης με πρωταγωνιστές τρία πρόσωπα.Η Γκοντσαρόβα συμβολίζει πολύ εύστοχα τη νέα και την παλαιά Ρωσία,με την κυρία που φορά την Ευρωπαϊκή ενδυμασία να έχει στραμμένη την πλάτη της στον θεατή και το παιδί με τη μάνα που συμβολίζουν την παραδοσιακή Ρωσία ντυμένοι με πιό ''καθημερινό τρόπο'' να κινούνται σχεδόν προς τον θεατή με σκεπτικές εκφράσεις.Δύο κόσμοι,δύο εποχές συναντιούνται ....)
(ίσως από τα πιό γνωστά έργα της αν όχι το πιο γνωστό..ο ποδηλάτης μέσα από την κυβοφουτουριστική προσέγγιση μας δηλώνει τη λατρεία της κίνησης και της ταχύτητας)
(ραγιονιστικό έργο της)
(νεκρή φύση)
.
(κείμενο με πληροφορίες από διάφορους ιστότοπους)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου